Logout

Installasjon av boks

Installasjon av boks - bilde av koblingsskjema

Parabol-kunde:
For å indentifisere om du har Universal LNB-hodet eller Sat-CR LNB-hodet, sjekk hvor mange utganger du har på LNB-hodet. Har du fire utgang er LNB-hodet av typen Universal. Har du to eller tre utganger så er LNB-hodet av typen Sat-CR. En av utgangene på Sat-CR LNB-hodet vil være merket Sat-CR/SCR/Unicable, ytterligere utganger er av typen Universal og er merket Legacy/Universal. Sat-CR gjør det mulig å ha 4 stk bokser koblet til en antennekabel.

Velg type installasjon ut fra hvordan din installasjon er utført:

  • Installasjon av en eller flere bokser på Universal
  • Installasjon av en eller flere bokser på Sat-CR

​IPTV-kunde:

  • Installasjon av en eller flere bokser på IPTV

 

Installasjon av en eller flere bokser på Universal

Installasjon informasjon nr 1 av 8 steg

1. Velg Satellite på installasjon type.

Installasjon informasjon nr 2 av 8 steg

2. Country. Naviger med piltastene, velg Norge og trykk OK.

Installasjon informasjon nr 3 av 8 steg

3. LNB. Under LNB- type finnes to valg, «Universal» eller «Sat-CR.» Velg type Universal. På «Antall LNB» velg 1.
Dersom du har flere LNB-hoder i parabolen velger du det antallet du har. Trykk OK.

Installasjon informasjon nr 4 av 8 steg

4. Hjemmetransponder har allerede standardverdier. Trykk OK.

Installasjon informasjon nr 5 av 8 steg

5. Signaltest med og uten OK knapp. Still inn antennen din slik at Signaltesten på Tuner 1 viser optimal innstilling. Trykk OK. 

Om du ikke får opp en OK knapp, så har du for lav signalkvalitet og må justere antennen. Dersom du  får gode signaler men ingen OK knapp så betyr det at antennen treffer feil satellitt og må justeres.

Installasjon informasjon nr 6 av 8 steg

6. Nettverkstilkobling. «Gjelder kun på vår UHD boks». Velg «Nettverkskabel». Dersom du heller ønsker å koble til Wi-Fi så velger du dette. Trykk OK.

Installasjon informasjon nr 7 av 8 steg

7. Ny tilkobling. (vises kun dersom du har valgt Wi-Fi). Velg ditt hjemmenettverk og tast inn ditt passord, trykk OK.

Installasjon informasjon nr 8 av 8 steg

8. HDMI. Velg automatisk, trykk OK. Får du ikke opp automatisk som et valg, velg 720p. Trykk OK.
 

Sett programkortet i boksen dersom du ikke allerede har gjort det. Aktiver ditt nye kort ved å ringe vår automatiske tjeneste på 800 53 020. Velg tastevalg 4 og følg instruksjonene.
Trenger du hjelp kan du kontakte vår kundeservice på 02828 eller via chat på viasat.no/kundeservice.

NB! Dersom du er ny kunde følg instruksjoner på skjermen.

 

 

Installasjon av en eller flere bokser med Sat-CR og splitter

Benytter du Sat-CR, gjør følgende:

NB! Har du fått en ny boks og har andre bokser på Sat-CR med splitter fra tidligere?
Du har 4 mottakernummer tilgjengelig og hver boks må ha et unikt mottakernummer.
Gå inn på innstillinger på de andre boksene og se hvilket mottakernummer de står på og se hva som er ledig.

Trykk meny – Innstillinger - oppsett – tast inn din personlige kode (standardkode 0000) – LNB.  Her kan du se hvilket mottakernummer som boksen er innstilt på.

NB! Dersom du har bokser fra tidligere koblet til et Universal-LNB og skal installere disse på SatCR-LNB må de installeres om på nytt, følg denne guiden.

Se til at andre bokser som er koblet til splitter er strømløse under installasjon av ny boks.

Installasjon informasjon nr 1 av 8 steg

1. Velg Satellite på installasjon type. Trykk OK.

Installasjon informasjon nr 2 av 8 steg

2. Country. Naviger med piltastene, velg Norge. Trykk OK.

Installasjon informasjon nr 3 av 8 steg

3. LNB. Under LNB- type finnes to valg, «Universal» eller «Sat-CR». Velg Sat-CR.

Sett ledig mottakernummer for denne boksen.

Har du harddisk koblet til må du også velge et mottakernummer på inngang 2. Trykk OK.

Installasjon informasjon nr 4 av 8 steg

4. Hjemmetransponder har allerede standardverdier. Trykk OK.

Installasjon informasjon nr 5 av 8 steg

5. Signaltest med og uten OK knapp.

Still inn antennen din slik at Signaltesten på Tuner 1 viser optimal innstilling. Trykk OK.

Om du ikke får opp en OK knapp, så har du for lav signalkvalitet og må justere antennen. Dersom du  får gode signaler men ingen OK knapp så betyr det at antennen treffer feil satellitt og må justeres.

Installasjon informasjon nr 6 av 8 steg

6. Nettverkstilkobling. «Gjelder kun på vår UHD boks».

Velg «Nettverkskabel». Dersom du heller ønsker å koble til Wi-Fi så velger du dette. Trykk OK.

Installasjon informasjon nr. 7 av 8 steg

7. Ny tilkobling. (vises kun dersom du har valgt Wi-Fi). Velg ditt hjemmenettverk og tast inn ditt passord, trykk OK.

Installasjon informasjon nr. 8 av 8 steg

8. HDMI. Velg automatisk, trykk OK. Får du ikke opp automatisk som et valg, velg 720p. Trykk OK.

Sett programkortet i boksen dersom du ikke allerede har gjort det. Aktiver ditt nye kort ved å ringe vår automatiske tjeneste på 800 53 020. Velg tastevalg 4 og følg instruksjonene.

Trenger du hjelp kan du kontakte vår kundeservice på 02828 eller via chat på viasat.no/kundeservice.

NB! Dersom du er ny kunde følg instruksjoner på skjermen. 

 

Er du IPTV-kunde (OpenNet/Homenet/NextGenTel), gjør følgende:

IPTV installasjon info 1 av 4

1. Velg IP-TV på installasjon type.

IPTV installasjon info 2 av 4

2. Country. Naviger med piltastene, velg Norge. Trykk OK.

IPTV installasjon info 3 av 4

3. Hvis ønskelig velg "Koble til nå" for å kunne benytte Viasat-appen med ditt lokale trådløse nettverk. Dersom du ikke ønsker dette, velg "Koble til senere" og trykk OK. 

IPTV installasjon

4. Ny tilkobling. (vises kun dersom du har valgt Wi-Fi). Velg ditt hjemmenettverk og tast inn ditt passord, trykk OK.

IPTV installasjon 4 av 4

5. HDMI. Velg automatisk, trykk OK. Dersom dette ikke er optimal oppløsning for din TV, velg 720p. Trykk OK.

 

Sett programkortet i boksen dersom du ikke allerede har gjort det. Følg instruksjonene på skjermen.

Trenger du hjelp kan du kontakte vår kundeservice på 02828 eller via chat på viasat.no/kundeservice.

NB! Dersom du er HomeNet-kunder: 

Send en SMS med teksten "HomeNet aktiver ordrenummer" til 2065. 
Eks.: «HomeNet aktiver 4100001». Ordrenummeret finner du på ordrebekreftelsen. Har du ikke mulighet til å sende en SMS kan du kontakte kundeservice på tlf 02828.